pdf @ download @ do ÂściÂągnięcia @ pobieranie @ ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

24. Główne tendencje w dramacie dwudziestolecia.

 

Dramat początku XX wieku jest gatunkiem niesuwerennym. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że dramat wchodzi w związki z teatrem.

              Dramat dwudziestolecia można podzielić na trzy fazy:

·         I połowa dwudziestolecia do 1926.

o       Zerwanie z realizmem związane z tzw. Wielką Reforma Teatralną,

o       Powrót do scenicznej umowności.

o       Nowe prądy w tworzeniu scenografii (kubizm, futuryzm, konstruktywizm).

o       Awangarda, deziluzja (np. zabieg polegający na wprowadzeniu aktorów pomiędzy widzów).

o       Umniejszenie roli dramaturga na rzecz reżysera.

W tym okresie rozróżniamy dwie różne tendencje:

§         Awangardyzujące. Przedstawiciele: Witkacy , Czyżewski (Wąż, Orfeusz i Euridika), Wandurski (Śmierć na gruszy), Jasieński (Bal manekinów).

§         Nurt ekspresjonizująco-postmłodopolski, czyli mający charakter awangardyzująco-kontynuatorski, nawiązujące do osiągnięć modernizmu. Przedstawiciele: Jerzy Hulewicz (Kain, Bolesław Śmiały), Rostworowski (Miłosierdzie).

·         Etap środkowy (początek lat trzydziestych).

o       Wciąż obecne są nurty awangardowe, nowatorskie.

o       Następuje też wyraźny zwrot w stronę problematyki społecznej i komunikatywności.

·         Etap trzeci:

o       Wzmożenie tendencji realistycznych, psychologicznych.

o       Zainteresowanie tematyką historyczną lub dotyczącą aktualnej sytuacji międzynarodowej.

§         Dramaty historyczne, przedstawiciele: Miłoszowski (Piękne Polki), Zegadłowicz (Betsabe).

§         Dramaty o tematyce współczesnej, przedstawiciele: Żeromski, Rostworowski, Szaniawski, Pawlikowska).

 

Bibliografia:

Literatura dwudziestolecia, J. Kwiatkowski.

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl