[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WydziałMechaniczny
Katedra Hydrauliki i Pneumatyki
Serwomechanizmy
elektrohydrauliczne
dr inż. Józef Niegoda, doc. PG
Zasada pracy serwomechanizmu
elektrohydraulicznego
1 –koło kierownicze,
2 –rozdzielacz proporcjonalny,
3 –siłownik skrętu,
4 –koła jedne kierowane,
5 –czujnik pomiaru kąta skrętu koła
kierowniczego,
6 –czujnik pomiaru kąta skrętu kół,
7 –sterownik
β
zad
–zadany kąt skrętu,
β
rz
-rzeczywisty kąt skrętu
Zalety elektrohydraulicznych
serwomechanizmów kierowniczych
Zalety w porównaniu do serwomechanizmów
hydromechanicznych i pełnohydraulicznych:
• swobodne rozmieszczenie elementów układu na
pojeździe,
• stosowanie standardowych osi skrętu w pojazdach
• koordynacja przez układ elektroniczny optymalnej
geometrii skrętu miedzy osiami,
• programowanie skrętu,
• uwzględnienie mechanicznych ograniczeń,
• zastosowanie tego samego układu elektronicznego i
oprogramowania w obrębie różnych klas
Zastosowanie
• maszyny budowlane: walce drogowe, żurawie, koparki, ładowarki,
równiarki,
• maszyny rolnicze: ciągniki, kombajny zbożowe,
• pojazdy transportowe: platformy wielokołowe, ciągniki lotnicze,
pojazdy niskopodwoziowe, dźwigi.
Odmiany
układy jedno-i dwuosiowe:
-geometria skrętu zapewniona przez elementy mechaniczne,
układy wieloosiowe:
-4 do 8 osi skrętnych, konieczne obliczenia geometrii skrętu
układy specjalne:
-kombinacje do 100 i więcej osi skrętnych i ponad 1000 t obciążenia
Programy skrętu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]