[ Pobierz całość w formacie PDF ]
26b. Gawęda, nowela, opowiadanie, romans, saga. Typy ironii.
Alicja Siwek
Typy ironii.
Ironia:
· zachodzi w niej zjawisko swoistej podwójności
· sformułowania służą innej intencji, niż wydawałoby się z pozoru np. chwalenie jest pośrednią krytyką
· sprzeczność między znaczeniami słów a intencja zawartą w kontekście
· w wypowiedzi ironicznej słowa otrzymują inne niż zwykle zabarwienie emocjonalne
· ironia służy tworzeniu dystansu pomiędzy podmiotem wypowiedzi a samą wypowiedzią
· stanowi częste ujęcie w twórczości satyrycznej
Typy ironii:
· Ironia sokratyczna
zasada przeprowadzania dysputy charakterystyczna dla postawy filozoficznej i nauczycielskiej Sokratesa, który udając naiwność i prostotę, pozornie poszukiwał u swego rozmówcy wiedzy, a w istocie, poprzez kolejne pytania, uprzytamniał mu jego niewiedzę, tym samym umożliwiając dotarcie do prawdy.
· Ironia tragiczna
wytworzona na gruncie antycznej , ale teoretycznie sformułowana w czasach nowożytnych, określająca działania tragicznego bohatera, którego czyny wbrew jego wiedzy i woli prowadzą nieuchronnie do . Wynika ona z ostrego przeciwieństwa między świadomością bohatera i jego rzeczywistą sytuacją, którą przedstawia dramat i która znana jest widzowi. Nazywana też bywa ironią losu i rozszerzana na zjawiska spoza terenu sztuki. W przeciwieństwie do jako rozwiązania stylistycznego określa się ją jako ironię obiektywną, tj. realizującą się nie w konstrukcjach słownych, ale poprzez działania bohaterów.
· Ironia romantyczna
wykształcona przez filozofię i estetykę niemieckiego romantyzmu koncepcja postawy artysty wobec świata, charakteryzująca się:
~ absolutną przewagą czynnika podmiotowego nad przedmiotowym, subiektywnego nad obiektywnym, Ja nad nie-ja, snu nad jawą, twórczej fantazji nad rzeczywistością etc.;
~ traktowaniem twórczości jako gry ujawniającej przeciwieństwa rządzące bytem i sztuką, a pozwalającej na uzyskanie wobec nich dystansu.
Gawęda, nowela, opowiadanie, romans, saga.
Gawęda:
· proza ludowa
· wynik celowej koncepcji pisarskiej – stylizacja na opowiadanie ustne
· w literaturze ludowej jest naturalnym następstwem sposobu przekazywania opowieści
· opowiadacz odgrywa szczególną rolę – z przekazanych elementów treści przejmuje całe wątki w postaci konkretnej fabuły
Nowela:
· gatunek prozaiczny
· antyk – początki noweli
· oparta na motywach realistycznych, a nie fantastycznych
· średniowiecze, renesans – rozkwit noweli
· związana ze środowiskiem mieszczańskim
· Źródła literackie –literatura hagiograficzna, kroniki
· „Dekameron” – Giovanni Boccaccio, XIV w., zasady kompozycyjne noweli wykształcone w utworach Boccaccia są respektowane do dnia dzisiejszego
· Nowela jest utworem epickim zwięzłym – jej źródłem było opowiadanie ustne . Takie opowiadania musiały być krótkie, aby przykuć uwagę słuchacza, trzymać go w napięciu, intrygować
· Jednowątkowość - aby osiągnąć zwięzłość, autor nie rozbudowuje fabuły, nie komplikuje przedstawionych zdarzeń. Dominuje prostota i przejrzystość.
· Najczęściej jest to jedno zdarzenie, wokół którego koncentruje się narracja
· Pokazuje pewien fragment życia bohatera – wyraźnie zrysowane kontury i wewnętrzna logika rozwojowa , rządząca biegiem przedstawionych zdarzeń
· Wysoki stopień kondensacji ważnych dla bohatera zdarzeń
· Ośrodek kompozycyjny- organizuje od wewnątrz cały utwór
lPunkt kulminacyjny – napięcie skupia się w jednym punkciellKontrast – np. losów dwóch postacillMotyw uboczny – towarzyszy przedstawionym wydarzeniom, wiążą nowele w pewną całość kompozycyjną l· Zakończenie noweli –rozwiązanie fabuły, punkt ciężkości utworu
· Niektóre opowiadania zaliczamy do gatunku nowelistycznego – cechuje je zwięzłość, jednowątkowość, ale brak wyraźnie zarysowanych konturów kompozycji
· Opowieść - rozbudowana, rozległa nowela
· Narracja- narrator ukrywa sie za przedstawionym światem ; niekiedy narrator jest jawny(np. opowiada o tym, co widział); zdarza się, że wtystępuje dwóch narratorów ( autor i opowiadzacz bezpośredni)
· Cykle nowelistyczne – zespół utworów nowelistycznych złączonych jakimś wspólnym elementem:
lRama sytuacyjna, w której wszystkie utwory sa osadzonellWspólny element tematyczny występujący w każdej z nowel, postać bohatera, powtarzający sie motywllJednorodna problematyka moralne, ideowa, filozoficznal· Cykl nowelistyczny jest zawsze zbiorem wielu samodzielnychiutworów , niezależnie od tego jaki jest ich stopień powiązania
Opowiadanie
· Służy przedstawieniu pewnego następstwa zdarzeń rozwijających się w czasie , ukazuje zmienność stanów rzeczy
· Narrator prezentuje dynamiczne elementy przedstawionego świata
· Wszystkie czasowniki występują w czasie przeszłym – poszczególne czynności bohatera ukazane są w wyraźnym następstwie chronologicznym
· Wszystkie działania bohatera prezentowane są jednokrotnie, indywidualnie, zaistniały w ściśle określonym momencie fabuły
· Czasami narrator opowiada o jakiś zdarzeniach wielokrotnych – używa słów i form charakterystycznych dla powtarzalności i częstotliwości przedstawionych faktów
· Narrator stara się często umieścić siebie i świat przedstawiony w jednolitym układzie czasowym - pragnie zbliżyć do czytelnika opowiadane zdarzenia
· Opowiadanie unaoczniające – forma ta opiera się na czasie teraźniejszym użytym w funkcji przeszłego (np. reportaż)
· Opowiadanie informacyjne – ma charakter skrótowego streszczenia lub rzeczowych wyjaśnień na temat przedstawionych sytuacji
Saga:
· Staroislandzka opowieść, pisana prozą, przedstawiająca losy jakiegoś bohatera lub dzieje wybitnego rodu
· Jeden z najbardziej charakterystycznych gatunków epickich średniowiecza; twór pośredni między kroniką, a romansem
· Rozróżnia się kilka grup utworów:
lSagi królewskie – opowiadają dzieje władcówllSagi rodzinne – przedstawiając dzieje wielkich rodów islandzkichllSagi o rycerzach – najczęściej tłumaczenia lub adaptacje obcych romansów(np. o Tristanie i Izoldzie)l· Współcześnie mianem sagi określa się utwory epickie, zwłaszcza powieści osnute wokół dziejów rodziny
Romans:
· Rozbudowany utwór narracyjny, prozaiczny lub wierszowany
· Fabuła- zwykle jednowątkowa, obfitująca w zawikłania sytuacyjne, intrygi, nieprawdopodobne zdarzenia i zbiegi okoliczności
· Najczęściej o charakterze awanturniczo-erotycznym
· Podstawowy gatunek epicki przed powstaniem nowożytnej powieści
· Początki tego gatunku przypadają na ostatnia fazę epoki hellenistycznej
· Możemy wyróżnić kilka typów:
lRomans łotrzykowski – ukształtowany w xvi wieku w literaturze hiszpańskiej; obejmuje utwory o wspólnym typie bohatera, którym jest przebiegły złodziejaszek, włóczęga, zabijaka , lub żebrak żyjący na marginesie ; do cech charakterystycznych należały: forma autobiograficzna, awanturniczy charakter fabuły, elementy krytyki społecznej przechodzące niekiedy w obraz satyryczny, bogactwo obserwacji społeczno-obyczajowychllRomans pasterski – odmiana romansu charakterystyczna dla epoki baroku; tematyką było życie pasterzyl
Opracowane na podstawie: „Zarys teorii literatury” oraz „ Słownik terminów literackich”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]