pdf @ download @ do ÂściÂągnięcia @ pobieranie @ ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
LAW AND JUSTICE
1 de 10
ORIGINAL SCRIPT
1.
[6 secs]
Domniemany przestępca został zabrany do sadu. Niektóre postepowania
wzbudziły zainteresowanie mediów.
2.
[4 secs]
Inne przyciągają uwagę całego świata- ze względu na ich znaczenie
historyczne lub polityczne.
3.
[9 secs]
Specjalne trybunały sądzą nawet bardziej odrażające przestępstwa, takie
jak ludobójstwa. Ale oczywiste jest, że większość spraw sądowych nie
wywołuje aż tak wielkiego zainteresowania mediów.
4.
[18 secs]
O każdej porze dnia lub nocy, gdzieś na świecie, trwa rozprawa
sądowa. Większość z nich dotyczy drobnych spraw – wykroczeń. Każda z tych
rozpraw jest wdrażaniem wewnętrznego pragnienia człowieka o sprawiedliwość.
Sprawiedliwość? Co rozumiemy poprzez słowo sprawiedliwość?
5.
NAUGHTON
:
Rozumienie sprawiedliwości, która jest bardzo ważną częścią
tradycji katolickiej społeczności, jest tym, czym są prawne relacje
międzyludzkie. Słowo “sprawiedliwość” pochodzi od łacińskiego słowa “ius”,
które oznacza „prawo”. Ale nie w taki sposób, jaki my rozumiemy prawa, prawo
do mojej niezależności, prawo do mojego własnego życia, ale właściwą debatę,
w której jestem w prawnym związku z tobą.
6.
[14 secs]
ZARATE
: “Sprawiedliwość jest porządkiem w stosunkach
międzyludzkich, porządkiem, który jest fundamentalny, dzięki któremu
nadużycia wśród nas nie występują. Ta zasada, ten porządek międzyludzki
opiera się na naturze człowieka, na naturze wszystkich rzeczy stworzonych.”
7.
[8 secs]
“Prawo dżungli” panuje wszędzie tam, gdzie brak rzeczywistego
prawa. Funkcja prawa ma umożliwiać uporządkowaną i pokojowa społeczną
koegzystencję.
8.
[6 secs]
JIMÉNEZ AMBEL
: “ Kościół powierza pokój sprawiedliwości a to
powierza sprawiedliwość prawdzie.”
9.
[3 secs]
Ale czym jest prawo, jako takie? Czy rożni się od sprawiedliwości?
10.
[15 secs]
PALOMA DURÁN
: “Istotnym rozróżnieniem pomiędzy
sprawiedliwością a prawem jest to, że sprawiedliwość jest ostatecznie
realizowana przez prawo. To znaczy, że sędzia oznacza przyznanie dla każdej
osoby, tego, co odpowiada jemu lub jej, innymi słowy, co należy do nich, a tym
samym zapewnienia normy prawne, które są niezbędne by regulować ludzkie
zachowanie.”
11.
[41 secs]
OLLERO
: “Sprawiedliwość wiąże się z regulacjami, a pomysł ten
powstał, aby uniknąć każdego, kto próbuje wziąć sprawiedliwość w swoje ręce.
To oznacza, że strona, która ma najwięcej władzy nie może po prostu mieć
większej mocy nad słabszą stroną. Tak, więc regulacja jest wymagana. Ale z
czym taka regulacja się wiąże? Uważam, że wiąże się przede wszystkim z
dostosowaniem koncepcji wolności i równości. W rzeczywistości, to
obiektywne poczucie sprawiedliwości, to dostosowanie wolności i równości jest
LAW AND JUSTICE
2 de 10
wszystkim tym, o czym jest prawo. Rzecz jest w tym, że kiedy ludzie mówią o
sprawiedliwości myślą o obiektywnym sędzim – przyznającym każdej osobie jej
lub jego prawa. Ale rzeczywiste prawo wiąże się z poprzednim komponentem.
Jeśli nie wiem, jakie są danej osoby prawa to, w jaki sposób mam je przyznać
jemu lub jej? A kto mi powie, jakie prawa mam przypisać każdemu z nich?
Obiektywna sprawiedliwość mi podpowie.”
12.
[05 secs]
SÁNCHEZ-CÁMARA
: “Prawo jest nie tylko sprawiedliwością, ale
bez sprawiedliwości nie ma prawa.”
13.
[19 secs]
Dla szkoły prawa natury, sprawiedliwość i prawo są ściśle ze sobą
powiązane. Prawo musi dochodzić sprawiedliwości, to jest, dobra publicznego
oraz dawać wszystkim to, co do nich należy. To, co jest dobre może być
poznane za pomocą rozumu. To, co jest dobre opiera się na prawie natury
wygrawerowanym przez Boga w sercu każdego człowieka.
14.
[35 secs]
Tak zwani pozytywiści z drugiej strony określają to, co jest naturalne
z tym, co jest empiryczne oraz redukują to, co racjonalne tylko do wyraźnych
danych. Odrzucają metafizykę do sfery tego, co jest irracjonalne oraz
wykluczają etykę do królestwa uczuć i emocji. Zaprzeczają możliwości
poznania w sposób racjonalny tego, co jest dobre i sprawiedliwe. Konsekwencją
takiej logiki jest to, że upodmiotowienie prawa nie zostałoby usprawiedliwione
przez etykę, ale za pomocą czystej siły. W tym przypadku, prawo, aby
przestrzegać wartości, nie musi być
sprawiedliwe.
Musiałoby być tylko
formalne i aktualne.
15.
[10 secs]
JIMÉNEZ AMBEL
: “Jeśli wszystko, co jest, jest pozytywne, to
jesteśmy wszyscy zgubieni
.
Jednakże jest całkiem odwrotnie: To, co jest
pozytywne, musi się przystosować do tego, co jest po prostu”.
16.
[20 secs]
PALOMA DURÁN
: “Normy prawne i moralne to dwie odmienne
dziedziny normatywne, które pokrywają się w jednym aspekcie: regulują, na
swój odpowiedni sposób, ludzkie zachowanie. Jakkolwiek, osoba nie może być
rozbita na kategorie prawne i moralne. I w tym sensie, powiedziałabym, że
normy prawne i moralne są dwoma zróżnicowanymi zakresami, choć nie
radykalnie rozdzielnymi.”
17.
[13 secs]
Pozytywiści drastycznie rozdzielają to, co jest prawne z tym, co jest
moralne. Następnie Prawo reaguje na kryteria związane z tym, co jest
odpowiednie a co skuteczne. Więc, jedyne prawo, jakie istnieje jest tym, które
jest „umieszczone we właściwym miejscu”. Tym jest pozytywne prawo.
18.
[28 secs]
PÉREZ DE AYALA
: “Wydaje mi się, że to, co jest bliższe prawnej
prawdy jest tym, co bierze się z prawa natury w przeciwieństwie do tego, co nie
wynika z prawa natury. Pozytywizm prowadzi nas do pewnych konsekwencji
prawnych, które są z natury trochę dramatyczne. Nawet więcej niż tylko w
poczuciu prawnego pozytywizmu, ale w tym, co dziś nazywamy prawnym
konstruktywizmem: sprawiedliwość nie jest czymś, co jest oczywiste, lub
obiektywne, lecz wartością sama w sobie, w której prawnicy musza być
pouczeni…że sprawiedliwość jest stworzona przez samego ustawodawcę.”
LAW AND JUSTICE
3 de 10
19.
VISCHER
: Problemem jest próbowanie znalezienia sposobu, aby skrytykować
prawo, jeśli nie ma się żadnego innego fundamentu pod nim, niż to, co prawo
mówi, że jest. Przypuśćmy, że jesteś naukowym badaczem w nazistowskich
Niemczech a władze wprowadziły cię do obozu koncentracyjnego i powiedziały:
„Teraz możesz dalej przeprowadzać swoje badania na tych żywych istotach
ludzkich.” Zapytałem studentów: „Zrobilibyście to?” Studentom zajęło trochę
czasu na znalezienie odpowiedzi, dlaczego nie powinni tego zrobić. Instynkt
podpowiedział im, że nie powinni tego zrobić, ale nie mogli tego wytłumaczyć,
ponieważ w ich mentalności, dorastającej w tradycji pozytywnego prawa, prawo
jest tym, czym mówią, że jest. Tak, więc, jeśli władze mówią ci, że możesz cos
zrobić, to, dlaczego niemiałbyś tego zrobić?
20.
[16 secs]
Winni nazistowskiego holokaustu pomyśleli “możemy to zrobić.” Czy
oni w rzeczywistości nie wypełniali poleceń od tych wyższej rangi? Jednakże
procesy norymberskie nie akceptowały takiego usprawiedliwienia i skazano ich.
Tym samym rozpoznano coś powyżej pozytywnego prawa.
21.
[11 secs]
To tragiczne doświadczenie doprowadziło do Organizacji Narodów
Zjednoczonych ‘Deklaracja Praw Człowieka w 1948. Nauki Kościelne zawsze
uznawały to, jako przede wszystkim pozytywne.
22.
[24 secs]
SUÁREZ
: “Pierwsza definicja Deklaracji Praw Człowieka została
napisana w 1345 roku przez papieża Klementa VI. Wtedy to papież określił
doktrynę Kościoła, mówiąc: „Każda osoba, jako stworzenie boskie, urodziła się
z pewnymi naturalnymi prawami, zasadniczo jest ich trzy: prawo do życia,
prawo do wolności i prawo do własności.”
23.
[33 secs]
Jan Paweł II w swojej encyklice Centesimus Annus, wymienił główne
prawa człowieka. Wśród nich było prawo do życia od momentu poczęcia; prawo
do życia w zjednoczonej rodzinie i w sprzyjających warunkach moralnych.
Prawo wglądu do własnej dojrzalej wolności poprzez szukanie i znalezienie
prawdziwej wiedzy…. Prawo do pracy, do stworzenia rodziny i wyksztalcenia
własnych dzieci. Źródłem i syntezą tych praw jest wolność religijna, rozumiana,
jako prawo do praktykowania swojej własnej wiary.
24.
[6 secs]
Paradoksem prawnego pozytywizmu jest to, że nie potrafi zaoferować
solidnej podstawy dla Praw Człowieka.
25.
[17 secs]
DEL MORAL
: “Kwalifikacja zbrodni przeciwko ludzkości,
tworzenie sądów międzynarodowych, z prawami, które nie są krajowe, by sądzić
te zbrodnie przeciw ludzkości nieuchronnie odwołujemy się do praw natury,
wspólnego rozumienia prawa, które są wyżej ogłoszonymi normami.”
26.
[16 secs]
Jeśli Prawa Człowieka nie są odnalezione w ludzkiej naturze, co jest
wspólne dla wszystkich i każdego, to jest to logiczne, że będą zakwestionowane
poza zasięgiem Zachodnich Cywilizacji. W innych kulturach i cywilizacjach, są
często postrzegane, jako instrumenty obcego mocarstwa, jako narzędzia,
poprzez które narzucają obcą wizję świata.
27.
[213 secs]
Nawet w Zachodnim Świecie, przewaga pozytywizmu i relatywizmu
pozwala niektórym krajom narzucić, jako prawny środek zadośćuczynienia, karę
LAW AND JUSTICE
4 de 10
śmierci, podczas gdy w innych jest to zakazane – i uważane za okrutne i
nieludzkie.
28.
[39 secs]
SÁNCHEZ-CÁMARA
: “Zdumiewa mnie to, w jaki sposób ludzie,
którzy obierają stanowiska relatywistów i uważają, iż dobro i zło zależy od tego,
co społeczne większości myślą, że mogą sobie pozwolić na stwierdzenie, iż kara
śmierci jest sama w sobie niesprawiedliwa. Pewne jest to, że w niektórych
krajach gdzie kara śmierci wciąż jest praktykowana, tak jak na przykład w
Stanach Zjednoczonych, większość ludzi opowiada się za. Zasada poszanowania
opinii większości w kwestiach moralnych jest absurdalna i przeczy sama sobie.
Prowadzi to ostatecznie do czystego relatywizmu. A przede wszystkim, jaka
krytyka prawa byłaby trafna, jeśli prawo odzwierciedla opinie większości, która
jest jednak niesprawiedliwa?”
29.
[7 secs]
Rzeczywistością jest jednak to, że w wielu krajach na świecie, nie
ważne czy to dla powodów praktycznych czy ideologicznych, podstawowe
prawa człowieka nie są szanowane.
30.
[29 secs]
JIMÉNEZ AMBEL
: “Istnieje świat deklaracji, świat semantyczny
oraz świat rzeczywisty. Kościół jest zainteresowany przeciwieństwem: mniej
deklaracji a więcej zgodności. Ciekawe jest to, że we wszystkich krajach na
świecie, nawet w tych dyktatorskich, każde z nich sporządza raport dla
Organizacji Narodów Zjednoczonych, mówiąc, że surowo przestrzegają
wszystkich Praw Człowieka oraz to, że na ich terytoriach gwarantują aplikację
karty ONZ.
31.
[20 secs]
CARNICERO
: “Inwokacja wolności jest nierozerwalnie związana z
kulturą odpowiedzialności, z poczuwania się do odpowiedzialności za swoje
czyny. Prawa Człowieka nie są uprzejmym ustępstwem, ale konsekwencjami
ustawy, w której prawa i obowiązki zgodnie współpracują.
32.
[20 secs]
MELÉ
: “A zatem istnieje współzależność pomiędzy tylko
obowiązkami a prawami. Społeczne Nauki Kościoła twierdzą, że oba są ze sobą
powiązane; na przykład, prawo do nauki wymaga, aby wszystkie urządzenia
zapewnione przez społeczeństwo były umieszczone w służbach nas
kształcących.”
33.
[11 secs]
Nauczania Kościoła identyfikują korzenie praw człowieka, jako
godność całego ludzkiego życia – godność przyznana nam przez Boga, który
przyjął nasza naturę i wyzwolił ją.
34.
[41 secs]
ALBA
: “ Godność człowieka, jego lub jej samego bytu, wymaga, jako
nieodłączny element jego lub jej dobrego samopoczucia i całkowitego rozwoju,
oraz fizycznego i duchowego rozwoju, rozpoznania tych praw. Znaczy to, że
wszystkie bez wyjątku osoby rodzą się z szeregiem takich praw. Nie mogą być
one ustępstwem udzielonym przez państwo, co zwykle występuje w
pozytywistycznych państwach, które w każdym przypadku i w każdym czasie
przyznają prawa dla ciebie lub je zabierają. Nie, prawa istniały wcześniej, a
państwo jest ograniczone do przyznawania i regulowania nich.
LAW AND JUSTICE
5 de 10
35.
[19 secs]
Niezbywalne prawa nie są stworzone albo jakoś wymyślone. Są po
prostu uznane. Często, to uznanie wymagało walki – owoc, który doprowadził
do takich historycznych osiągnieć jak zniesienie niewolnictwa, uznania praw
robotników i akceptacji równouprawnienia kobiet.
36.
[6 secs]
PALOMA DURÁN:
“Wierze, że był postęp, oraz że ten postęp był,
bez wątpienia, z powodu udziału chrześcijaństwa.”
37.
[21 secs]
Niektórzy dodali drugą i trzecią generację praw człowieka. Mogłoby
to być powielane przez innych dla kaprysu ideologii lub w interesie grup
nacisku. Jeśli prawa nie opierają się na dobrze ludzkiej natury, niektóre z tak
zwanych praw mogłyby nawet naruszać sama ludzka godność.
38.
[51 secs]
JIMÉNEZ AMBEL
: “Słynne prawa zdrowia prokreacyjnego. Czym
jest zdrowie prokreacyjne? Czy obejmuje aborcję? Nie, to nie jest zdrowie
prokreacyjne. Musisz być bardzo ostrożny w słowach, ponieważ eufemizmy,
czyli sposób, w jaki pomysły są reprezentowane przez niektóre grupy nacisku,
które próbują ponownie sformułować prawa – mówią o prawach drugiej i
trzeciej generacji…Kościół nie sprzeciwia się rozwojowi by poszukiwać dalej i
odnajdować nowe aspekty, dzięki którym można utrzymać sprawiedliwość dla
ludzi, ale tylko wtedy, gdy podstawowe prawa są zagwarantowane. Jak możemy
rozmawiać o prawach do korzystania z nieskażonej, naturalnej scenerii, kiedy
prawo do życia, prawo do posiadania właściwych wartości odżywczych, prawo
do zdrowia lub odpowiedniego mieszkania a nawet do należytej ochrony w
obliczu nieszczęścia nie są zapewnione?
39.
[21 secs]
PERONI
: “ To w taki sposób stworzyliśmy drugiej i trzeciej generacji
prawa – skonstruowaliśmy je zgodnie z naszymi pragnieniami. Pragnienie
czegoś jest natychmiastowe. Widać, że u młodzieży i dzieci nie można
zaspokoić pragnień arbitralnie. Dlatego jesteśmy wychowani, dlatego
poprawiamy młodzież i dzieci, które chcą włożyć palec do kontaktu. To znaczy,
nie wychowujemy się według tego, co chcemy, ale według tego, kim jesteśmy
lub kim powinniśmy być.”
40.
[37 secs]
OLLERO
: “Prawo, teoretycznie powinno chronić określone typy
postepowania, ponieważ są one uważane, jako sprawiedliwe i wartościowe
społecznie. Więc, jeśli zaprzestaniemy chronić je, to wtedy staną się bezbronne.
Nie ma sensu mówić: „ nikt na sile nie zmusza do zawarcia homoseksualnego
związku, oraz nikt nie zmusza nikogo do rozwodu”. Dobrze, w takim razie nie
chronisz typu związku, który ma pozytywne skutki społeczne, dlatego że
wytwarza wzorce zachowań społecznych, prowadzi do założenia rodziny a
rodzina zwiększa aktywność społeczną, itp.”
41.
[37 secs]
Prawo powinno pomoc nam być tym, kim powinniśmy być. Nie
powinno ograniczać się do minimalnego zastosowania z etycznymi standardami.
Powinno dążyć do zagwarantowania absolutnie każdego żądania wymaganego
dla dobra publicznego. Te wymagania są – naprawdę – drugorzędne w
porównaniu z moralnymi żądaniami. Zawsze będzie można dać z siebie więcej
moralnie, bo to jest istotnym przykładem Chrystusa, podczas gdy proste
przestrzeganie prawa jest znacznie łatwiejszym celem. Dzisiaj problemem jest
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl