pdf @ download @ do ÂściÂągnięcia @ pobieranie @ ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
H. Kwiatkowska,
Pedeutologia
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008
Wydawcy:
Iwona Zarzycka
,
Bożenna Żółtowska
Redaktor:
Mieczysława Decewicz
Opracowanie typograiczne serii:
Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych:
Wojciech Stukonis
Fotograia na okładce:
archiwum Autorki
Indeks osób:
Zdzisława Ziembińska
ISBN 978-83-60501-27-6
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2008
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
H. Kwiatkowska,
Pedeutologia
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008
Spis treści
Wstęp
11
Rozdział 1
Pedeutologia – znaczące fakty genezy i historii
17
Rozdział 2
Nauczyciel – ujęcia osobowościowe, zawodowe
funkcje
24
2.1. Ewolucja pojęcia „nauczyciel” 24
2.2. Teoretyczne ujęcia osoby nauczyciela 28
2.2.1. Ujęcie psychologiczne –
nauczyciel jako struktura idealnych
cech
29
2.2.2. Ujęcie technologiczne – kwaliikacje zawodowe jako
struktura kompetencji
34
2.2.3. Ujęcie humanistyczne – prymat indywidualności
nauczyciela
36
2.2.4. Ujęcie socjologiczne – wyznaczone rolą zawodową
37
2.2.5. Ujęcie pedagogiki krytycznej – nauczyciel „transformatywny
intelektualista”
39
2.3. Ewolucja funkcji zawodowych nauczyciela 40
2.3.1. Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej
i egzystencjalnej
41
2.3.2. Od sterowania do inspirowania rozwoju
42
2.3.3. Od prostego przekazu do wprowadzania ucznia w świat
wiedzy
43
2.3.4. Od funkcji przekazu wiedzy do czynienia ładu
w informacjach
44
H. Kwiatkowska,
Pedeutologia
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008
2.3.5. Od dominacji intelektu do równowagi świata myśli i uczuć
w edukacji szkolnej
44
2.3.6. Od alternatywy do dialogu
45
Rozdział 3
Kształcenie nauczycieli
47
3.1. Współczesne orientacje w edukacji nauczycielskiej 47
3.1.1. Orientacja technologiczna
48
3.1.2. Orientacja humanistyczna
52
3.1.3. Orientacja funkcjonalna
56
Rozdział 4
Koncepcje kształcenia nauczycieli
64
4.1. Koncepcja „releksyjnej praktyki” 64
4.1.1. Założenia koncepcji
66
4.1.2. Walory
72
4.1.3. Ograniczenia
74
4.1.4. Bariery w zastosowaniu
75
4.2. Koncepcja kształcenia „poprzez praktykę” 76
4.2.1. Założenia koncepcji
77
4.2.2. Uczenie się „poprzez praktykę” jako podstawa
„profesjonalnego artyzmu”
82
4.2.3. Co budzi dyskusję, a co ogranicza wartość koncepcji
83
4.3. Humanistyczna koncepcja kształcenia nauczycieli 85
4.3.1. Założenia koncepcji
85
4.3.2. Wizja „dobrego nauczyciela”
86
4.3.3. Dobór kandydatów na studia i do zawodu nauczycielskiego
88
4.3.4. Cele kształcenia nauczycieli
88
4.3.5. Proces kształcenia
90
4.3.6. Program kształcenia
92
H. Kwiatkowska,
Pedeutologia
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008
4.3.7. Metoda kształcenia w koncepcji Combsa
94
4.3.8. Integracja poznania i działania
95
4.3.9. Znaczenie kwaliikacji psychologicznych
98
4.3.10. Wartość koncepcji Combsa
99
Rozdział 5
Kształcenie teoretyczne i praktyczne nauczycieli
101
5.1. Związek teorii z praktyką 101
5.2. Ogólnoilozoiczne prawidłowości związku poznania
z działaniem 102
5.2.1. Znaczenie teorii naukowej w działaniu pedagogicznym
nauczyciela
103
5.2.2. Czym jest „wpływ” wiedzy na działanie praktyczne
nauczycieli?
106
5.3. Osobiste teorie nauczycieli jako łącznik między teorią
naukową a praktyką 110
5.3.1. Deinicje
110
5.3.2. Teorie wyjaśniające kategorię „wiedza osobista nauczyciela”
112
5.3.3. Geneza teorii indywidualnych
118
5.3.4. Struktura teorii indywidualnych
119
5.3.5. Funkcje teorii osobistych
121
5.3.6. Co teoria osobista wnosi do wiedzy o nauczycielu i jego
pracy?
124
5.4. Funkcje wiedzy w działaniu praktycznym nauczyciela 125
5.4.1. Możliwości
126
5.4.2. Bariery i ograniczenia
127
5.4.3. Dezintegracja poznania
128
5.4.4. Odmienność kontekstu poznania i kontekstu zdobywania
wiedzy
130
5.4.5. Negacja zdroworozsądkowych struktur wiedzy pedagogicznej
studenta
131
5.4.6. Kult logiki i obiektywności
134
5.4.7. Zbyt instrumentalny charakter kształcenia praktycznego
135
H. Kwiatkowska,
Pedeutologia
, Warszawa 2008
ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008
5.5. Spory wokół kwaliikacji pragmatycznych nauczycieli 136
5.5.1. Trwałość opozycji techniczność – humanistyczność
137
5.5.2. Kontrowersja: techniczność – humanistyczność a przyszłość
edukacji nauczycielskiej
139
5.5.3. Nauczycielskie preferencje wobec własnych kwaliikacji
zawodowych
142
5.6. Czy edukacja nauczycieli może być pułapką dla ich
zawodowego funkcjonowania 144
5.6.1. Pułapki związane z kwestią nauczycielskiego autorytetu
14 4
5.6.2. Edukacja, która ujednoznacznia i redukuje
problematyczność
148
5.6.3. Zagrożenie wynikające z idealizacji roli zawodowej
149
5.6.4. Prymat racjonalności poznania
151
5.6.5. Uwięzieni w różnych jaskiniach
152
Rozdział 6
Natura działania pedagogicznego
155
6.1. Trudność pracy nauczyciela 155
6.2. Swoistość działania pedagogicznego 158
6.2.1. Komunikacyjny charakter pracy nauczyciela
158
6.2.2. Psychospołeczny kontekst pracy nauczyciela
159
6.2.3. Intelektualny charakter czynności zawodowych nauczyciela
161
6.2.4. Podmiotowość, indywidualność
164
Rozdział 7
Profesjonalizm nauczyciela
167
7.1. Ustalenia deinicyjne 167
7.2. Swoistość nauczycielskiego profesjonalizmu 168
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl