[ Pobierz całość w formacie PDF ]
27 symulacja kliszy filmowej Neopan 1600
Michał Chrzanowski 9 maja 2015
warsztat
·
· aparat: – Nikon D7000
· obiektyw: – Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
· format zapisu zdjęć – RAW
· czas naświetlania – 1/400 sekundy
· przysłona – f/3,5
· czułość matrycy – ISO 3200
· ogniskowa – 35 mm
Pierwszą czynnością jaką wykonaliśmy przy tworzeniu efektu kliszy filmowej Neopan 1600 było przekonwertowanie powyższej fotografii na zdjęcie monochromatyczne. W tym celu skorzystaliśmy z automatycznej konwersji do czerni i bieli, jaką oferuje panel Develop.
Jak możemy zauważyć zdjęcie posiadało małą wymiarowość, co więcej fotografowany obiekt był niewystarczająco odseparowany od tła. W związku z tym w zakładce HSL/Color/B&W zmieniliśmy tę charakterystykę. W dziale poświęconym czerni i bieli otrzymaliśmy możliwość szczegółowej ingerencji w temperatury barwowe poszczególnych kolorów. Rozjaśniliśmy kolory pomarańczowy i żółty, które są naturalnymi barwami skóry oraz przyciemniliśmy kolor niebieski, który dominował w tle. Dzięki tym działaniom wcześniejsze proporcje uległy zmianie, dzięki czemu fotografowany obiekt (muzyk) został odseparowany od tła.
Kolejnym etapem postprodukcji było jak największe odzyskanie szczegółów z jasnych oraz ciemnych partii zdjęcia. W tym celu zmniejszyliśmy wartość Highlights do -100 oraz parametry suwaka Shadows ustawiliśmy na +100. Kolejno rozświetliliśmy zdjęcie za pomocą suwaka Whites (+37), a także nieznacznie przesunęliśmy suwak Blacks do pozycji +5, co jeszcze bardziej wydobyło szczegóły z najciemniejszych fragmentów obrazu.
Niestety taka ingerencja w poszczególne suwaki zakładki Basic (zwłaszcza Highlights i Shadows) sprawiła, że zdjęcie zatraciło swoją naturalną kontrastowość. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przywrócenie wyrazistości poprzez zwiększenie kontrastu do wartości +100.
Jak wspomnieliśmy we wstępie poradnika, zdjęcia wykonane na kliszy filmowej Neopan 1600 posiadały wysoki kontrast oraz dużą głębię czerni. Podobny efekt możemy uzyskać w programie Lightroom dzięki umiejętnej ingerencji w krzywą tonalną. W zakładce Tonal Curve linię ustawiliśmy w dosyć wyraźny kształt litery S, dzięki odpowiednim ustawieniom suwaków Highlights, Whites, Shadows i Blacks. Takie działanie sprawiło, że czernie nabrały wyrazistości, dzięki czemu zwiększyła się ogólna kontrastowość obrazu. Następnie poprzez delikatne podbicie linii kanału RGB lekko zmniejszyliśmy nasycenie najciemniejszych fragmentów kadru.
Ostatnim elementem w tworzeniu symulacji kliszy filmowej Neopan 1600 było naniesienie na zdjęcie wyraźnego ziarna oraz nieznacznej winiety, którą wprowadziliśmy jedynie na rogi i krawędzie kadru.
Zdjęcie przed
Zdjęcie po
Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.
W kolejnej odsłonie poradnika utworzymy symulację