pdf @ download @ do ÂściÂągnięcia @ pobieranie @ ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Filozofia i edukacjaHenryk KiereśKatolicki Uniwersytet LubelskiUtopia a edukacjaTło m yślow e sporu o edukacjęSpór o edukację sięga historycznych początków kultury europejskiej, alepocząwszy od epoki renesansu spór ten nasila się i radykalizuje, do głosu docho­dzą skrajne stanowiska, co w wieku XX zaowocowało zwyrodnieniami cywiliza­cyjnymi i kryzysem poznawczym w debacie nad edukacją1. Spór ten jest w isto­cie sporem o człowieka, a jego ideowe oblicze i przebieg są kształtowane przezkilka konkurujących ze sobą tradycji antropologicznych, aktywnie obecnychw kulturze Europy od greckiej starożytności do dziś; są to tradycje: homerycka(poetycka, heroiczna), sofistyczna (retoryczna, pragmatyczna) oraz wewnętrzniezróżnicowana - filozoficzna2. Ta ostatnia czerpie inwencje z idealizmu i raczejprojektuje wizję człowieka (Platon) lub chce wyjaśnić problem natury bytu ludz­kiego na podstawie doświadczenia i nauki (Arystoteles). Do sporu włączyła siękultura chrześcijańska, której kontekstem jest tradycja antropologiczna StaregoTestamentu, ale która przekracza wszystkie wymienione - i w jakimś stopniu re-dukcjonistyczne - tradycje swoją integralną koncepcją człowieka. Zasługi w jejteoretycznym opracowaniu położył realizm filozoficzny (Tomasz z Akwinu), jed­nak antyk chrześcijański i średniowiecze są pod silnym wpływem pozostałychtradycji, wraz ze sprzyjającym tym tradycjom idealizmem w filozofii (Augustynz Hippony, Anzelm z Cantenbury, Jan Duns Szkot, Wilhelm Ockham)3. I wła­śnie w epoce renesansu, który pod wpływem idealizmu zainicjował tzw. zwrot1 Przyczyną kryzysu cywilizacyjnego jest tzw. błąd antropologiczny, na który wskazał Jan Pa­weł II w encykliceCentesimus annus·,zob. w tej sprawieBłąd antropologiczny,w:Zadania współcze­snej metafizyki5, red. A. M aryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.2 Por. E. R. C urtuis,European Literature and the Latin M iddle Ages,New York 1952, s. 36 n.;P. A. Redpath,Odyseja Mądrości. O d filozofii do transcendentalnej sofistyki,Lublin 2003.3 Zob. M. A. Krąpiec, Orozumienie filozofii.Lublin 1991, s. 55 n.221Henryk Kiereśantropocentryczny i głosił idee humanizmu, debata nad człowiekiem zmieniłacharakter: nie chodzi w niej o wyjaśnienie, kim człowiek jest, lecz o to, kim p o ­winien być4.Rozpięty pomiędzy platonizmem a arystotelizmem renesans przeciwsta­wia sobie dwie wizje życia ludzkiego. Jedną z nich określa mianem tradycyjnej,symbolizują ją „via antiqua” i „vita contemplativa” natomiast konkurencyjną,i wyrażającą ideologię wspomnianego „zwrotu antropocentrycznego” repre­zentują „via m oderna” i „vita activa”. W tej drugiej wykładni istoty człowiekatkwią ideowe korzenie tzw. m odernizmu, ideologii nacechowanej optymizmempoznawczym w sferze wiedzy przyrodniczej i technicznej oraz wiarą w moralnąprzebudowę człowieka i postęp w życiu społecznym, czyli możliwość zbudowa­nia doskonałej cywilizacji i uszczęśliwienia ludzkości. O d tego czasu akcentu­je się, a nawet absolutyzuje praktyczną stronę wiedzy, np. F. Bacon czy R. De­scartes, czego sztandarowym wyrazem jest znamienne zawołanie Th. Hobbesa:„Wiedza jest gwoli m ocy”5.Modernizm radykalizuje swoje nadzieje w epokach oświecenia i pozy­tywizmu, co prowadzi do tzw. zwrotu socjocentrycznego, uzależniającego bytczłowieka-jednostki od społeczności, ale społeczności reprezentowanej przezpaństwo lub superpaństwo (państwo ponadnarodowe). Socjocentryzm jest re­alizowany przez socjalizm i jego rozmaite, lecz w równym stopniu apriorycznei totalitarne technologie społeczne. W oświeceniu i pozytywizmie oraz krzep­nącym politycznie socjalizmie dominuje pogląd, że dzieje ludzkości są historiąsamowyzwalania się człowieka. Rozmaite historiozofie głoszą, że historia jestareną realizacji koniecznych (nieuniknionych) praw ontologicznych i antropo­logicznych, głównie społecznych. Na człowieku spoczywa obowiązek rozpo­znania tych praw, a następnie ich bezwzględnego wdrożenia w życie społeczne(A. Comte, G. W. F. Hegel, K. Marks).Socjalizmowi przyświeca jeden cel, ale różnicują go strategie „uszczęśli­wiania ludzkości”. Inaczej ów cel chce realizować najstarszy historycznie libera­lizm (i jego cień: anarchizm), a inaczej komunizm, faszyzm i nazizm, które sąreakcją na błędy liberalizmu (kapitalizmu) i które wrogo patrzą na poczynaniaswoich konkurentów. Wymienione socjalizmy stoczyły w XX wieku śmiertelnybój o panowanie nad Europą i światem, a po nominalnym upadku stowarzyszo­nych ze sobą nazizmu i faszyzmu, a u schyłku stulecia kom unizm u (koalicjantaliberalizmu w II wojnie światowej), zwycięski liberalizm ogłasza, że m odernizm4 B. Suchodolski,Narodziny nowożytnej filozofii człowieka,Warszawa 1968; Z. Kuderowicz,Filozofia nowożytnej Europy,Warszawa 1989; S. Swieżawski,Dzieje filozofii europejskiej X V wieku,t. VI:Człowiek,Warszawa 1983.5Elementy filozofii.Warszawa 1956,1 .1, s. 17.222Utopia a edukacjajest m rzonką i proklamuje nadejście epoki tzw. postm odernizm u, epoki „końcahistorii” i ostatecznego „wyzwolenia wolności” człowieka. Te osobliwe metaforymają informować, że jedyną receptą na samowyzwolenie człowieka jest właśnieliberalizm - postm odernizm i jego wizja demokracji, co ma zarazem usprawie­dliwić polityczną globalizację jego ideologii6.Każdy z socjalizmów rozporządza własną koncepcją pedagogii społecz­nej. Koncepcja ta jest treścią doktryny partyjnej i w każdym przypadku ma cha­rakter totalitarny, obejmujący całość bytu społecznego. Na doktrynę partyjnąskłada się u to p ia , czyli wizja doskonałej społeczności, oraz s tr a te g ia urzeczy­wistniania tej wizji. Każdy z socjalizmów rozporządza inną utopią i inną strate­gią jej realizacji. Utopia określa cel działania partii, jest sercem jej doktryny i za­razem narzędziem propagandy politycznej, a po zdobyciu władzy przez partięsłuży usprawiedliwieniu stosowanej strategii społecznej, szczególnie wtedy, kie­dy dokonują się działania moralnie nikczemne i zbrodnicze, polegające na neu­tralizacji lub eksterminacji wszystkiego, co jest „politycznie niepoprawne”, czyliniezgodne z przyjęta utopią7.C zy m jest - i dlaczego jest - utopia?Słowo „utopia” wynalazł Th. Moore (1478-1535), kanclerz króla HenrykaVIII, męczennik i błogosławiony Kościoła powszechnego, a zawarł je w tytule książkiLibellus vere aureus пес salutaris quam festivus de optimo republicae statu deque novainsula Utopia(Lovanium 1516)8, Opisał w niej życie społeczne na wyspie Utopii,rządzonej nominalnie przez króla Utopusa, a faktycznie przez urzędników - anoni­mowych i wszechwładnych strażników prawa. W pierwotnym zamyśle Morusa wy­spa miała się nazywać Nusquama (Nigdzie), ale intencję owego „nigdzie” zachowujesłowo „utopia”, składające się z prefiksa „u” oznaczającego negację (transliterowanegreckie ou’), rdzenia „top” - miejsce, i sufiksa „-ia” tworzącego rzeczowniki abstrak­cyjne (np.sophia).W sumie: „utopia” to „miejsce, które nie istnieje”9.Życie na wyspie Utopii podlega surowej dyscyplinie społecznej, opartejna bezwzględnie egzekwowanym prawie i obywatelskiej samokontroli. W szyst­6 Zob. H. Kiereś,Trzy socjalizmy. Tradycja łacińska wobec modernizm u i postm odernizm u,Lu­blin 2000; problem globalizmu został poruszony w: „Człowiek w Kulturze”, 14 (2002).7 Zob. A. Bloom,Umysł zam knięty,Poznań 1998; R. Kimball,Tenured Radicals: How PoliticsHas Corrupted Our Higher Education,New York 1990; J. Witek, Z. Żmigrodzki,„Polityczna popraw­ność” w III Rzeczpospolitej,Radom 2003.8 W arszawa 1954, Lublin 1993.9 Por. M. Winiarczyk,Utopia antyczna. Zarys problematyki,„Meander”, LVII (2002) 3-4, s. 234 n.223Henryk Kiereśko jest obowiązkiem - z naczelnym obowiązkiem pracy (za uchylanie się odpracy grozi kara śmierci). Choć panuje powszechna uniformizacja cywilizacyj­na i kulturowa, a życie Utopian jest ciężkie, wszyscy są bezgranicznie szczęśli­wi i z radością wyznają zasadę: „Im ciężej, tym lepiej”. Edukacja ma oczywiściecharakter państwowy, jest obowiązkowa, a jej kryterium stanowi pożytek spo­łeczny, zaś formę i cel - „urawniłowka”10.Znane już Europejczykowi, a nieprzypadkowo odnowione w renesansiemyślenie utopijne zyskało popularność w kręgach myślicieli-literatów, z którychwywodzi się klasa tzw. intelektualistów (klerków). Według trafnego określeniaPaula Johnsona, intelektualista to „ni filozof, ni kapłan”, który żyje gorącympragnieniem zbawienia ludzkości, wyzwolenia jej od zła społecznego11. Pier­wotnie utopie traktowano jako literackie „powiastki filozoficzne” o dydaktycz­no-moralizatorskim charakterze, ale wspomniani intelektualiści podnieśli jedo rangi narzędzia krytyki społecznej, a filozofowie-idealiści nadali im statusmodeli myślowych teorii społecznej12. Jednocześnie, w pełni od rewolucji fran­cuskiej, utopie stały się treścią doktryn rodzących się partii i zarazem nerwemich strategii politycznej, określając ich ideologie i technologie społeczne. Klu­czowym składnikiem partyjnych ideologii i technologii jest pedagogia społecz­na i edukacja, która prowadzi do „przemiany świadomości” i wyprodukowania„nowego człowieka”. W tej sytuacji filozofia, nauki humanistyczne i społeczne(szczególnie pedagogika) oraz sztuka zostają sprowadzone do roli „ancillae ide-ologiae”, zaś religia chrześcijańska jest ideologicznie zawłaszczana (w utopiachi socjalizmach chrześcijańskich) lub jest fizycznie eliminowana bądź spychanana margines życia społecznego13.Jakie są p rzy czyny p o p u la rn o ś c i m yślen ia u to p ijn e g o w k u ltu ­rze n o w o ży tn ej i w sp ó łczesnej E uropy? Z naw cy z a g a d n ie n ia są z d a ­n ia, że ro d z ajo w i lu d z k ie m u to w arzy szy tzw. sk ło n n o ść u to p isty c z n a(u to p ia n p ro p en sity),której re z u lta te m są w izje szczęśliw ych m iejsci d o sk o n a ły ch sp o łe c z n o śc i czy p aństw , w izje w y rażan e w m ita c h (np.g reck i m it o E liz ju m ), a głó w n ie w re lig iac h o ra z n a g ru n c ie p o lity ­ki. W sp o m n ia n a sk ło n n o ść w sp ó łtw o rz y n a tu rę lu d z k ą i je s t żyw otna10 Wnikliwą diagnozę przyczyn odcięcia edukacji od rzeczywistości, czyli prawdy, dobra i pięk­na, a w konsekwencji upadku autorytetu wiedzy postawił A. Bloom( Umysł zam knięty,s. 430 n).11Intelektualiści,Warszawa [brw],12 Np. E. Bloch, Geistder Utopie,M unich u n d Leipzig 1918.13 Zob. H. Kiereś,Źródła myślenia utopijnego,w: tenże,Służyć kulturze,Lublin 1998, s. 45-58;tenże,Polityka i religia. Na kanwie myśli Feliksa Konecznego,w:Wierność rzeczywistości. KsięgaPamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy naukowej na KUL O. prof. Mieczysława A. Kri/pca,Lublin 2001, s. 481-493.224Utopia a edukacjas p o łe c z n ie 14. P om ijając p ro b le m tra fn o ś c i tego w y ja śn ie n ia , o d n o tu j­my dla porządku, żeUtopiaMorusa inspirowała się świeżo przetłumaczonymPaństwemPlatona (o czym M orus informuje w epigramie) iż e kontekstemmyślowymPaństwajest idealizm filozoficzny, a zawarta w dziele Platona wizjapaństwa jest pierwowzorem utopii. Charakterystyczne, że PlatońskiePaństwojest do dziś dziełem paradygmatycznym dla wszelkiej maści utopistów, nie­zależnie od ich stosunku do propozycji, jakie zawarł w nim ojciec idealizmu.Można więc sądzić, że utopizm jest z konieczności związany z tradycją ideali­zmu filozoficznego, a jego bogata historia rozciąga się od Platona do K. Popperai R. Rortyego15.Jednak niezależnie od rzekomej „skłonności utopistycznej” człowiekai rzeczywistego wpływu Platona i idealizmu na koncepcje renesansowe, wska­zuje się na inne ważne źródła popularności utopizmu. Są nim i odkrycia geo­graficzne i związany z nim i bezpośredni lub pośredni napór obcych wzorówcywilizacyjnych, wzorów dotyczących sposobów życia społecznego, a takżepostępujące zwyrodnienie w łonie rodzimej cywilizacji (tyrania tronów i roz­pad państwa stanowego, rozwój oligarchii przemysłowej i proletaryzacja spo­łeczeństw), co w chrześcijańskiej Europie rodzi pokusę zakwestionowania de­kalogu i Ewangelii i ich roli jako etycznego fundam entu życia społecznego lub- z drugiej strony - nasuwa myśl o konieczności tworzenia cywilizacji sakralnej(fundamentalistycznej), opartej na zasadach religii chrześcijańskiej16.U topie i człow iekMyślenie utopijne towarzyszy człowiekowi „od zawsze”, ale renesans byłepoką sprzyjającą utopizmowi, o czym świadczy zmiana charakteru debaty nadczłowiekiem, której celem staje się zaprojektowanie nowego człowieka. Myślenieutopijne oferuje wiele modeli człowieka, a także państwa i życia społecznego.Charakterystyczne dla wszystkich utopii jest zredukowanie człowieka do pozy­cji anonimowej i bezosobowej jednostki, której byt jest ontycznie wtórny wobecbytu i struktur państwa. Pojedynczy człowiek jest elementem „mas ludowych”14 Zob. F. E. Manuel, F. P. Manuel,Utopian Thought in the Western World,Cambridge, Massa-chusets 1979, s. 15.15 H. Bertens,The Idea o f Postmodern: A History,London 1995;Postmodernizm. Antologiaprzekładów,Kraków 1997; A. Bronk,Spór o postmodernizm ,w.· tenże,Zrozumieć św iat współczesny,Lublin 1998; S. Kowalczyk,Idee filozoficzne postm odernizm u,Radom 2004.16 Por. F. Koneczny,Protestantyzm w życiu zbiorowym,Lublin 1995; tenże,Kościół a cywiliza­cje,Lublin 1996; tenże,Napór Orientu na Zachód,Lublin 1999.225 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl