pdf @ download @ do ÂściÂągnięcia @ pobieranie @ ebook

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

25b. Typy ironii. Różnica między poezją a historią według Arystotelesa.

Magdalena Święćkowska

 

Typy ironii

 

Ironia – właściwość stylu polegająca na sprzeczności między dosłownym znaczeniem wypowiedzi a jej znaczeniem właściwym, nie wyrażonym wprost, ale zamierzonym przez autora i zazwyczaj rozpoznawalnym dla odbiorcy. Sygnałem ironiczności jest zakwestionowanie znaczenia dosłownego przez intonację, mimikę, czy też okoliczności towarzyszące wypowiedzi, a także przez znaczenie innych części tekstu, którego wypowiedź ironiczna jest składnikiem, i wreszcie przez właściwą odbiorcy znajomość spraw i ludzi, do której autor się odwołuje.

Zależnie od sytuacji ironia służyć może celom satyrycznym, być formą dowcipu, współczynnikiem parodii, przejawem drwiny, szyderstwa i sarkazmu.

Dokumentuje wyższość mówiącego, który pozwala sobie wobec tematu i odbiorcy na igranie sprzecznymi sensami, ale świadomie zwrócona być może również przeciw samemu autorowi, jego sytuacji i twórczości, przybierając wówczas postać autoironii.

 

Ironia – kategoria estetyczna i filozoficzna odpowiadająca takiemu stosunkowi do rzeczywistości humanistycznej, który rozpoznaje w niej przede wszystkim splot nieprzezwyciężalnych sprzeczności, skłóconych dążeń i konfliktowych racji. Ironia jest sposobem zdystansowania się podmiotu wobec tych przeciwieństw, ujawnienia ich i opanowania przez twórczość.

 

TYPY IRONII

 

Ironia romantyczna – koncepcja postawy artysty wobec świata, charakteryzująca się:

1.      Absolutną przewagą czynnika podmiotowego nad przedmiotowym, subiektywnego nad obiektywnym, Ja nad nie-ja, snu nad jawą, twórczej fantazji nad rzeczywistością itp.

2.      Traktowaniem twórczości jako gry ujawniającej przeciwieństwa rządzące bytem i sztuką, a pozwalającej na uzyskanie wobec nich dystansu. W sferze reguł literatury ironii romantycznej odpowiadało m.in. igranie utrwalonymi w tradycji konwencjami i wartościami estetycznymi, łączenie pierwiastków sprzecznych i dysonansowych, tragicznych i komicznych, wzniosłych i niskich, realistycznych i fantastycznych, literackich i ludowych, eksponowanie dominacji artysty nad dziełem, a bohatera nad światem przedstawionym.

Koncepcje ironii romantycznej znalazły szczególnie znaczący wyraz w twórczości G. Byrona, A Musseta, L. Tiecka, J.P. Richtera, Novalisa, H. Heinego, A. Puszkina, C. Norwida, J. Słowackiego

 

Ironia sokratyczna – zasada przeprowadzania dysputy charakterystyczna dla postawy filozoficznej i nauczycielskiej Sokratesa. Polega na zadawaniu pytań z pozycji człowieka naiwnego, nieuczonego i wiedzącego o swej niewiedzy, ujawniających jednak powierzchowność racji przeciwnika, sprowadzających je do absurdu, a w końcu ułatwiających odkrycie prawdy.

 

Ironia tragiczna – kategoria estetyczna wytworzona na gruncie antycznej tragedii, ale  teoretycznie sformułowana w czasach nowożytnych, określająca działania tragicznego bohatera, którego czyny wbrew jego wiedzy i woli prowadzą nieuchronnie do katastrofy. Ironia tragiczna wynika z ostrego przeciwieństwa między świadomością bohatera a jego rzeczywistą sytuacją, którą przedstawia dramat i która znana jest widzowi.

 

 

Różnica między poezją a historią według Arystotelesa

 

Różnica między poezją a historią polega na tym, że historyk opowiada o wydarzeniach, które wydarzyły się kiedyś w rzeczywistości, a poeta przedstawia takie, które mogłyby się zdarzyć (opiera się na prawdopodobieństwie i konieczności).

Poezja działa na odbiorcę nie dzięki przedstawionym przedmiotom (odpowiednikami rzeczywistości), ale dlatego, że sposób ich przedstawiania wzbudza emocje.

Historia opisuje dzieje konkretnych jednostek, czego dokonali w swoim życiu, poeta mówi o ogólnych działaniach, wartościach, w których ludzie mogą zobaczyć wydarzenia podobne do tych, jakie mogą przytrafić się w rzeczywistości. Ta ogólność wartości świata ludzkiego oraz prawdopodobieństwo i wiarygodność zdarzeń plasują poezję bliżej filozofii.

Tworzenie takich prawdopodobnych zdarzeń, a później przypisywanie ich bohaterom imion jest tworzeniem fabuły utworu.

 

 

Bibliografia:

Słownik terminów literackich, J. Sławiński, M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Ossolineum 2008.

Arystoteles, Poetyka [w:] Arystolees - Dzieła wszystkie, tom 6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl