[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Copyright © Koło Byłych Żołnierzy Armii Krajowej - Oddział Londyn
Kopiowanie dozwolone z podaniem źródła i autora
www.polishresistance-ak.org
Niniejszy artykuł mógł ukazać się dzięki szczodrobliwości
Fundacji z Brzezia Lanckorońskich
Artykuł 22
Dr Grzegorz Ostasz, Mecenat Polskiego Państwa Podziemnego (1939-1945)
Ż
ycie kulturalne podbitej Polski zarówno Niemcy, jak i Sowieci potraktowali wyjątkowo brutalnie.
Próbowali je sparaliżować, zdławić jego bogate źródła, zniszczyć świadomą narodowo i zdolną
do oporu inteligencję. Symbolem terroru niemieckiego wobec nauki polskiej była „Sonderaktion
Krakau” z 6 listopada 1939 r. Także Sowieci realizowali swoje wersje „intelligenzaktion”. W
odpowiedzi rodziła się samoobrona kulturalna. Równolegle do konspiracji wojskowej i politycznej,
podjęto „walkę” o dobra kultury.
C
hoć mecenat nie stanowił priorytetu w działalności Polskiego Państwa Podziemnego z lat 1939-
1945, to na porządku dziennym był zorganizowany, a także spontaniczny patronat nad sztuką,
literaturą, nauką. W warunkach wojennych mecenat oznaczał w pierwszym rzędzie
wszechstronną pomoc materialną uczonym, pisarzom, artystom, ich rodzinom. Specjalną formą
działalności mecenasowskiej były zabiegi umożliwiające dalszą twórczość naukową, literacką i
artystyczną. Dodać też trzeba próby ratowania przed grabieżą oraz zniszczeniem dzieł sztuki ze
zbiorów państwowych i prywatnych, muzeów, bibliotek, archiwów, np. dzieł Jana Matejki.
P
olskie Państwo Podziemne podtrzymując ciągłość istnienia Rzeczypospolitej, od początku
objęło mecenatem twórców kultury, nauki, sztuki, inicjując odpowiednie zabiegi opiekuńcze.
Działania takie realizowały różne komórki Delegatury Rządu na Kraj. Wyjątkowa była rola
wydziału Kultury i Sztuki; w jego gestii pozostawały: literatura, teatr, biblioteki, archiwa, zabytki,
muzea, muzyka, sztuki plastyczne. Sprawnie rządowy, podziemny mecenat realizował zespół
literatury i teatru. Rozdziałem środków finansowych pośród pisarzy kierował Jarosław
Iwaszkiewicz. Szczególnym przykładem mecenatu było subwencjonowanie przez Delegaturę
Rządu konspiracyjnych publikacji, np. W. Churchilla, A. Fiedlera, J. Kisielewskiego, a także
wydanego w nakładzie 10000 egzemplarzy elementarza.
T
akże Departament Pracy i Opieki Społecznej gromadził środki na opiekę społeczną oraz
mecenat wobec uczonych i artystów. Jesienią 1944 Wydział Opieki Społecznej krakowskiej
Delegatury Okręgowej inicjował pomoc dla uczonych z Warszawy; w ramach tak zwanej „akcji
warszawskiej” pomocą objęto 132 rodziny ze stolicy. Na wyróżnienie zasłużył też - kierowany
przez ks. Aleksandra Lachowicza („Leszczyna”) - Wydział Opieki Społecznej wileńskiej
Delegatury; stałą pomocą obejmował szereg przedstawicieli świata kulturalnego i artystycznego.
Inicjatywę w sprawach mecenatu przejawiał Departament Likwidacji Skutków Wojny. Rejestrował
i dokumentował straty w zakresie dóbr kultury. Pierwsze sprawozdanie, które utrwalało
niszczenie i grabież polskich dzieł sztuki dostarczono Rządowi RP we Francji w 1940 r. Do
prowadzenia akcji opiekuńczych włączał się Departament Spraw Wewnętrznych. Wydawał
zarządzenia o ochronie zabytków kultury, przygotowywał działania mecenackie i opiekuńcze
wobec artystów i uczonych.
1
W
ażną rolę w działalności mecenasowskiej odegrał Kościół katolicki. Obok pomocy obejmującej
szerokie rzesze społeczeństwa (w tym Żydów), specjalną uwagę przykładał do opieki nad
uczonymi i artystami. Ogromne w tej mierze zasługi miał arcybiskup Adam Sapieha. Formą
mecenatu było zatrudnianie artystów przy restauracji obiektów sakralnych. Akcję opiekuńczą
prowadziły również organizacje katolickie (z reguły zakazane przez okupantów): Związek
„Caritas”, Sodalicja Mariańska, Stowarzyszenie Akademickie „Odrodzenie”, Akcja Katolicka.
Krakowscy franciszkanie przechowywali witraże Stefana Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera.
Funkcje opiekuńcze sprawowała także arystokracja i ziemiaństwo. Wiele pałaców i dworków stało
się azylem ludzi nauki i kultury. Arystokraci i ziemianie dawali „lokatorom” dach nad głową,
utrzymanie, stwarzali warunki do pracy twórczej. Przykładem są dokonania Janusza Radziwiłła z
Nieborowa.
D
ziałalność opiekuńczą w szerokim zakresie prowadzić mogły tylko legalne - tolerowane przez
okupantów - organizacje charytatywne, przede wszystkim Rada Główna Opiekuńcza. Oprócz
pomocy, którą RGO obejmowała wysiedleńców, więźniów, jeńców stalagów i oflagów,
uciekinierów z Wołynia i Podola, asygnowała również pieniądze na rzecz ratowania kultury
narodowej. To właśnie RGO pomagała warszawskim i krakowskim muzykom, malarzom,
rzeźbiarzom, grafikom.
M
aterialna sytuacja artystów i ludzi nauki była zależna od ich postawy względem okupantów.
Większość traciła możliwość zarobku poprzez kontynuację twórczości. Mimo to, znaczny odsetek
nie zaniedbał swej pracy. Tworzyły się wojenne grupy artystyczne, np. warszawska w
Bacciarelówce oraz krakowska Grupa Młodych Plastyków. Dawały o sobie znać zamówienia ze
strony prywatnych kolekcjonerów i mecenasów sztuki. Dzięki działalności mecenasowskiej
odbywały się tajne wernisaże i wystawy sztuk plastycznych: w Krakowie, Warszawie, Lwowie,
Wilnie, Lublinie, Radomiu, Sandomierzu, Kielcach, Zakopanem, Nowym Sączu, Białymstoku.
Rolę ważnego mecenasa oraz sponsora prac artystów plastyków pełniły agendy państwa
podziemnego. Zamówienia wychodziły od Biura Informacji i Propagandy Komendy Głównej AK
oraz komórek Delegatury Rządu. Wspomniany Dział Kultury i Sztuki nie tylko prowadził akcję
opiekuńczą, ale finansował sztukę, przyznawał stypendia, zamawiał obrazy i rzeźby. Delegatura
Rządu obejmowała opieką także życie muzyczne. Dzięki temu, pomimo ograniczeń i
prześladowań, polski ruch muzyczny nie zamarł całkowicie. Udział w tajnych koncertach stał się
nawet swego rodzaju przejawem oporu. Rolę mecenasa spełniały również spółdzielnie
artystyczne; np. w Krakowie i w Warszawie. Podobna rola przypadła antykwariatom, salonom
sztuki, kawiarniom, prywatnym opiekunom i sponsorom. Z pomocą dla środowisk aktorskich
przyszła Tajna Rada Teatralna. Przydzielała zasiłki dla aktorów bojkotujących teatry okupacyjne.
Rozwijał się również teatr podziemny, nad którym opiekę obejmowali z prywatni mecenasi.
Przedstawienia (recytacje) organizowano w mieszkaniach, szkołach, kościołach. W krakowskim
konspiracyjnym Teatrze Rapsodycznym grał Karol Wojtyła.
W
okresach zagrożenia narodowego bytu znaczenie uzyskały książki. Okupanci zepchnęli
literaturę narodową do podziemia. Niszczyli zbiory biblioteczne; np. bibliotekę Sejmu i Senatu,
Bibliotekę Ordynacji Przeździeckich, Bibliotekę Ordynacji Zamoyskich, Centralną Bibliotekę
Wojskową wraz ze zbiorami rapperswilskimi. W takiej sytuacji podjęto prawdziwą wojnę o książki.
Prowadzono konspiracyjny kolportaż uratowanych wydawnictw przedwojennych. Tak było w
Warszawie, Krakowie, Lwowie, Grodnie, Wilnie, Mielcu, Przeworsku, Rzeszowie, Brzozowie,
Nowym Sączu. Za sprawą Stefana Kamińskiego, krakowskiego księgarza i wydawcy, udało się
uratować sporo książek zagrabionych przez Niemców w Wielkopolsce, na Pomorzu, we Lwowie.
Kamiński był też mecenasem, który przygotował autorskie umowy na dwieście pozycji naukowych
i literackich, z których sto trzydzieści ukazało się po wojnie. Taką formę mecenatu stosowano
często. Zawierano umowy, wypłacano honoraria i zaliczki. Rolę mecenasa „książkowego” w
Warszawie pełnił Stanisław Arct. Pomoc dla autorów organizowało wydawnictwo Gebethner i
Wolff; honoraria autorskie otrzymywali: Kornel Makuszyński, Juliusz Kaden-Bandrowski, Jan
Marcin Szancer, Zofia Nałkowska, rodzina więzionego w oflagu Leona Kruczkowskiego. Podobne
zabiegi stosowało „Ossolineum” oraz oficyny wydawnicze „Biblioteka Polska”, „Nasza
2
Księgarnia”, Trzaska-Evert-Michalski, lwowska Książnica „Atlas”, poznański „Św. Wojciech”.
Zbigniew Mitzner, publicysta i satyryk, wypłacił zaliczki za sto pięćdziesiąt dzieł. Zawarł umowę z
Krzysztofem Kamilem Baczyńskim.
N
ie sposób pominąć pracy opiekuńczej i działalności mecenasowskiej, którą podczas drugiej
wojny światowej prowadzono na emigracji. Wszak odnosiły się nie tylko do skupisk polskich, lecz
w znacznej mierze były kierowane do społeczeństwa w okupowanym kraju. Władze RP na
uchodźstwie koordynowały również, prowadzoną w kraju, akcję rejestrowania i dokumentowania
zniszczeń oraz grabieży polskich dzieł sztuki. Ważną część działalności mecenasowskiej na
uchodźstwie inspirował i prowadził Fundusz Kultury Narodowej, reaktywowany 10 stycz. 1940 r.
M
ecenat wojenny - podziemny i emigracyjny - traktowano poważnie. Powszechnie zdawano
sobie sprawę z wagi i wartości akcji opiekuńczej dla narodowej kultury. Mimo, że nie udało się
uratować od zagłady wielu artystów i uczonych, tak jak nie sposób było ocalić wszystkich dóbr
kultury materialnej, jednak, nigdzie indziej w okupowanej Europie mecenat - ze strony struktur
państwa podziemnego i osób prywatnych - nie był tak szeroki, kompleksowy i skuteczny.
Mecenat Polskiego Państwa Podziemnego był wolny od jakichkolwiek preferencji ideowych.
Opieka, którą otaczano „jednostki wartościowe”, nie zależała od politycznych sympatii. Oznaczała
formę oporu społecznego w obronie narodowej więzi, wyznaczanej przez pamięć, kulturę,
tradycję.
Dr Grzegorz Ostasz
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]