[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->A K A D E M I AE K O N O M I C Z N AWP O Z N A N I UMIĘDZYNARODOWALOGISTYKAPOZNAŃ 2000Spis treściWstęp1. Istota globalizacji procesów w logistyce międzynarodowej1.1. Przesłanki globalizacji logistyki1.2. Aktualne trendy rozwoju logistyki międzynarodowej2. Przedmiot i zakres globalnych operacji logistycznych2.1. Międzynarodowa integracja gospodarcza a strategiczne i operacyjnedecyzje logistyczne2.2. Łańcuch logistyczny jako forma integracji międzynarodoweji internacjonalizacji zarządzania3. Międzynarodowa infrastruktura logistyki3.1. Składniki międzynarodowej infrastruktury logistyki3.2. Międzynarodowa infrastruktura transportowa3.2.1. Infrastruktura transportu kolejowego3.2.2. Infrastruktura transportu drogowego3.2.3. Infrastruktura transportu morskiego3.2.4. Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego3.2.5. Infrastruktura transportu lotniczego3.2.6. Infrastruktura transportu przesyłowego3.3. Węzłowa infrastruktura logistyki3.4. Infrastrukturalne problemy integracji europejskiej4. Organizacyjne aspekty zarządzania globalnym łańcuchem dostaw4.1. Organizacja logistyki w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw4.2. Teoria superorganizacji4.3. Logistyka międzynarodowa a marketing międzynarodowy5. Informatyzacja w zarządzaniu logistyką globalną(5.7? Informatyczna infrastruktura zarządzania logistyka globalną5.2. Elektroniczna wymiana dokumentacji - EDI5.3. Satelitarne sieci łączności5.4. Nawigacja satelitarna obiektów ruchomych5.5. Tworzenie zintegrowanych systemów informatycznych logistyki6. Usługi jako produkt w logistyce globalnej6.1. Projektowanie usług w logistyce globalnej6.2. Przesłanki internacjonalizacji logistycznego zarządzania usługamiAneksLiteratura577142525334545464750515355575863686876». . . 798484869198105110.110120125146Istota globalizacji procesóww logistyce międzynarodowej1.1. Przesłanki globalizacji logistykiJednym z najważniejszych powodów gwałtownego rozwoju logistyki międzyna-rodowej XXI wieku jest, wyprzedzająca procesy globalizacji gospodarki świato-wej, konieczność integracji źródeł zaopatrzenia, produkcji i obrotu między fir-mami różnych kontynentów. Ostatnio mówi się także o megatrendzie w rozwojulogistycznego łańcucha dostaw, co wynika z potrzeby „przedzierania" się naj-nowszych technologii, w tym informatycznych, do sposobów gospodarowaniazasobami. Reorganizacja i optymalizacja przepływu surowców, wyrobów goto-wych i usług w łańcuchu dostaw polega nie tylko na wdrażaniu nowych rozwią-zań dotyczących ich fizycznej dystrybucji, ale także metod i organizacji zarzą-dzania tym łańcuchem w firmach i pomiędzy nimi.Coraz częściej uważa się, że jeżeli uznać za najtrafniejszą praktykę optyma-lizowania dróg do prowadzenia „biznesu", to logistyka międzynarodowa jestnajlepszą z takich dróg. Dzisiaj logistyka stała się integralną częścią nowegomodelu konkurencji, gdyż uwzględnia wymagania konsumentów w najszerszymjak dotąd zakresie. W literaturze przedmiotu pojawiają się trzy określenia logi-styki o wymiarze ponadnarodowym, a mianowicie;logistyka międzynarodowa,multinarodowa i globalna.Tak jak w przypadku logistyki międzynarodowej czy multinarodowej mamydo czynienia ze sprecyzowanymi umowami z innymi krajami, tak w przypad-ku logistyki globalnej mówimy o potencjalnych, aktualnie bliżej nieokreślo-nych kontraktach gospodarczych dotyczących całego naszego globu.W ostatnich kilkunastu latach obserwowaliśmy tworzenie się na świecie pod-staw do ewolucji w kierunku globalizacji, do których należały:1/.Istota globalizacji procesów-lokalizowanie produkcji poza granicami kraju,- rozszerzanie i zdobywanie nowych rynków,- joint ventures,- alianse strategiczne.W wyniku tej ewolucji, w XXI wieku dominować będą korporacje multinaro-1dowe, osiągające wyższe zyski niż pojedyncze firmy. Jak wynika z badań , w USAwłączenie się firm do multinarodowych korporacji spowodowało lepsze gospoda-rowanie ich kapitałami. Nadto osiągały one o 50% lepsze wyniki w zakresie pro-duktywności, zyskowności i stopy wzrostu dochodu niż firmy krajowe. Ze wzglę-du na fakt, iż rynek globalny to rynek nowych produktów, nowych oczekiwań,nowych usług i nowych użytkowników, wdrażane są coraz częściej korporacjewirtualne. Ich zadaniem jest poszukiwanie i stosowanie tzw. „technologii podtrzy-mujących", do jakich np. D. A. Riggs2zalicza tworzenie infrastruktury zaopatrze-nia w celu zwiększenia wpływu na zmiany na rynku i na poziom zysków korporacji.To właśnie w wyniku racjonalizowania ogniwa zaopatrzenia i zmian w cyklużycia produktów dochodzi do interfunkcyjnej kooperacji w zarządzaniu logi-stycznym pomiędzy firmami. Interfunkcyjna kooperacjazkolei umożliwiawdrażanie logistyki międzynarodowej, która wyraża się w:- integracji wszystkich funkcji zarządzania w poprzek organizacji;- integracji sektorowej, np. produkcji i dystrybucji;- integracji geograficznej, niezależnej od tradycyjnych form współpracymiędzynarodowej.Rys. 1.Istota logistyki międzynarodowejŹródło: Opracowanie własne na podstawie P. Dornier,Global Operations and Logistics,J. Wiley, New York1998, s. 20Ph. Dornier, R. Ernst,Global Operations and Logistics,J. Willey & Sons Inc. New York1998, s. 76.2D. A.Riggs, S. L. Robbins,The Executive's Cuide to Supply Management Strategies,Ama-com, New York 1997, s. 37.1LI. Przesłanki globalizacji logistykiNależy podkreślić, iż globalna architektura systemu logistycznego tworzonajest drogą przestrzennego rozproszenia lokalizacji miejsc produkcji i dystrybu-cji dóbr i usług, a także dostępności do infrastruktury logistycznej, w tym trans-portowej. Inni autorzy (D. Water3) twierdzą, iż aktualnie dominują dwie zasadni-cze przesłanki modelowania integracji globalnego logistycznego łańcucha dostaw.Jednaznich to wymieniana integracja geograficzna, druga - to integracja pro-duktowa. Należy przyjąć, iż obie formy wzajemnie się przeplatają i rzadko wy-stępują w czystej postaci.Bezwzględu jednak na rodzaj integracji, o powodzeniu wdrożonych rozwią-zań decydują głównie dwa czynniki:- kierunek przepływu dóbr i usług w łańcuchu logistycznym,- siła wzajemnych powiązań pomiędzy firmami, ogniwami łańcucha logi-stycznego.Kierunek przepływu dóbr i usług w łańcuchu logistycznym, uzależniony prze-cież od miejsc występowania popytu, tworzony jest wedle dostępności do infra-struktury transportowo-magazynowej. Mamy tutaj do czynienia zarówno z in-tensyfikacją ruchu, zwłaszcza drogowego, jak i z obrotem opakowaniamii recyklingiem. Dla przykładu, zmniejszenie przepustowości dróg w Europie kosz-towało Francję w 1993 roku 17 bilionów franków, a w 2010 roku będzie koszto-wało 275 bilionów franków. Podobnie koszty obrotu lub niszczenia opakowań,zaliczane do kosztów logistycznych, wzrastają proporcjonalnie do zmniejszaniapartii dostaw realizowanych na czas, zgodnie z oczekiwaniami klientów.Siłę wzajemnych powiązań pomiędzy partnerami w łańcuchu logistycznymmierzy się liczbą i długością kontraktów krótko- i długookresowych. Biorąc jed-nak pod uwagę wzrost znaczenia dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia, a także liczbępunktów obsługi klientów, siła tych powiązań polega na uwzględnianiu przezwszystkich partnerów metody kompleksowego zarządzania jakością (Total Qu-ality Management) oraz dostaw na czas (Just in Time).4Podstawowym warunkiem coraz szerszego procesu globalizacji procesów lo-gistycznych jest uwzględnienie w ich realizacji głównych czynników stymulują-cych bądź ograniczających te procesy.Przede wszystkim - rynek światowy XXI wieku, na którym nastąpi nie tylkoreorientacja, ale i dywersyfikacja potrzeb pierwotnych i wtórnych wszystkichpodmiotów gospodarczych, wymusi na firmach, ogniwach łańcucha logistyczne-go, skracanie czasu dostaw nowych produktów i oferowanie usług najwyższejjakości. W związku z otwarciem rynków wschodnioeuropejskich, trudno dzisiajprzewidzieć, w którym kierunku zmierzać będzie wielkość i struktura popytu.3D.Water,Developing Global Logistics,CRC Press London 1998, s. 297-311.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]