[ Pobierz całość w formacie PDF ]
26 efekt lomo
Michał Chrzanowski 2 maja 2015
warsztat
·
· aparat: – Fujifilm X-T1
· obiektyw: – Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R
· format zapisu zdjęć – RAW
· czas naświetlania – 1/1000 sekundy
· przysłona – f/1,4
· czułość matrycy – ISO 200
· ogniskowa – 23 mm
Postprodukcję jak zwykle rozpoczęliśmy od zakładki Basic panelu Develop. Delikatnie rozświetliliśmy zdjęcie poprzez zwiększenie ogólnej ekspozycji. Następnie nieznacznie odzyskaliśmy szczegóły poprzez zmniejszenie wartości suwaków Highlights i Whites oraz nadanie dodatniej wartości suwakom Shadows i Blacks. Takie działanie sprawiło, że fotografia zatraciła swoją wyjściową kontrastowość, dlatego też przywróciliśmy ją poprzez zwiększenie wyrazistości za pomocą suwaków Clarity i Contrast. Kolejno zmniejszyliśmy nasycenie barw, dzięki czemu utworzyliśmy odpowiednią bazę, którą mogliśmy poddać dalszej edycji kolorystycznej. Zamieszczone poniżej zdjęcie zakładki Basic pokazuje parametry jakie wprowadziliśmy. Pamiętać jednak trzeba, że w zależności od charakterystyki zdjęcia (ekspozycja, zakres dynamiczny, kontrastowość itp.) wartości poszczególnych suwaków mogą być nieco inne. Dlatego też, warto podchodzić do presetów kreatywnie i w razie potrzeby je modyfikować aby otrzymać zamierzony efekt.
Następnie zdecydowaliśmy się na dalsze zwiększenie kontrastu. W zakładce Tone Curve ustawiliśmy krzywą tonalną na Medium Contrast.
Efekt lomo odznacza się specyficzną kolorystyką oscylującą wokół ciepłych, nasyconych barw. W związku z tym w zakładce HSL/Color/B&W zwiększyliśmy wartość kolorystyczną purpury i magenty. Zaś w sekcji Split Toning najjaśniejszym partiom fotografii nadaliśmy złotego blasku, a ciemniejszym fragmentom purpurowego odcienia.
Ostatnim krokiem tworzenia filtru kolorystycznego lomo było nałożenie na zdjęcie winiety oraz ziarna, które nadały fotografii charakterystyki vintage.
Zdjęcie przed
Zdjęcie po
Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.
W kolejnej odsłonie poradnika utworzymy symulację kliszy filmowej Neopan 1600.
· autor:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]