[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Urszula Kałążna-Drewińska
Barbara Iwankiewicz'Rak
MARKETING
W HANDLU
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
im. Oskara Langego we Wrocławiu
Wrocław 1997
Autorzy poszczególnych rozdziałów:
Urszula Kalążna-Drewinska:
wstęp; rozdz. 3 pkt 3.3; rozdz. 5; 6; 7; 8;
Barbara Iwankiewicz-Rak:
rozdz. 1; 2; 3 pkt 3.1, 3.2; rozdz. 4.
Recenzent
Wojciech Poplawski
Redakcja wydawnicza i korekta
Jolanta Domaradzka
Redaktor techniczny
Barbara Łopusiewicz
Copyright by Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Wrocław 1997
ISBN 83-7011-283-8
Druk i oprawa: Zakład Graficzny AE we Wrocławiu. Zam. 277/97
Spis treści
Wstęp
5
1. PRZEDSIĘBIORSTWO
HANDLOWE
-
PROBLEMY TECH-
NICZNO-ORGANIZACYJNE
7
1.1. Istota i cechy przedsiębiorstwa handlowego
8
1.2. Determinanty funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych . .
10
1.3. Rodzaje
przedsiębiorstw
handlowych
16
1.4. Przemiany organizacyjno-własnościowe w handlu w Polsce . .
25
2. ORGANIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWEGO ...
33
2.1. Uwarunkowania organizacji przedsiębiorstwa handlowego
...
34
2.2. Zasady organizacji przedsiębiorstwa
38
2.3. Organizacja firmy według koncepcji marketingowej
46
3. ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM HANDLOWYM ...
61
3.1. Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem o orientacji rynkowej .
62
3.2. Niektóre koncepcje i techniki zarządzania przedsiębiorstwem hand-
lowym
66
3.3. Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą hand-
lową
79
4. ZATRUDNIENIE I PŁACE W PRZEDSIĘBIORSTWIE HAND-
LOWYM
91
4.1. Ogólne problemy zatrudnienia w handlu
92
4.2. Rekrutacja pracowników (metody i techniki)
95
4.3. Formy zatrudnienia i płac
103
5. MARKETING W SFERZE SPRZEDAŻY DETALICZNEJ TOWARÓW
109
5.1. Istota sprzedaży, podstawowe pojęcia z nią związane
....
110
5.2. Przygotowanie towarów do sprzedaży
114
5.3. Przebieg procesu sprzedaży
117
5.4. Czynności rachunkowo-kasowe. Dokumentacja sprzedaży .
. .
139
5.5. Aktywizacja sprzedaży i promocja w handlu detalicznym
...
141
6. WPŁYW BAZY MATERIALNO-TECHNICZNEJ HANDLU NA
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSIĘBIORSTW
HANDLOWYCH
155
6.1. Baza materialno-techniczna handlu jako wyznacznik celów polityki
handlowej
156
6.2. Rola, znaczenie i zadania bazy materialno-technicznej handlu w ob-
słudze
ludności
158
6.3. Czynniki kształtujące popyt na bazę materialno-techniczną handlu
161
6.4. Wskaźniki oceny funkcjonowania i rozmieszczenia bazy material-
no-technicznej handlu
165
6.5. Formy organizacji sieci detalicznej
167
6.6. Główne typy sklepów detalicznych
169
4
6.7. Przemiany strukturalne bazy materialno-technicznej handlu w Polsce.
Tendencje zmian
173
6.8. Baza materialno-techniczna w Polsce w ujęciu przestrzennym . .
181
6.9. Tendencje rozwoju bazy materialno-technicznej handlu w Europie
Zachodniej
186
7. TECHNOLOGIA I TECHNIKA HANDLU
199
7.1. Technologia handlu jako przedmiot badań
200
7.2. Postęp techniczny, organizacyjny i innowacje w handlu .
.
.
202
7.3. Nośniki postępu technicznego w handlu
206
7.4. Bariery procesów innowacyjnych w handlu
230
8. NEGOCJACJE HANDLOWE JAKO PODSTAWA RELACJI MIĘ-
DZY PODMIOTAMI RYNKU
233
8.1. Pojęcie, istota negocjacji. Cechy dobrego negocjatora
....
234
8.2. Fazy procesu negocjacji. Skład zespołu negocjacyjnego
....
236
8.3. Rodzaje
negocjacji
238
8.4. Formułowanie strategii negocjacji
239
8.5. Style i taktyki rozmów negocjacyjnych
241
8.6. Jak negocjują Polacy (na podstawie wyników badań ankietowych)
243
Literatura
250
Wstęp
Proces rozwoju zastosowań marketingu w różnych rodzajach działalności (pro-
dukcyjnej, handlowej, usługowej) ma charakter ewolucyjny. Wiąże się przede
wszystkim ze zmianami zachodzącymi w otoczeniu podmiotów rynkowych
działających w tych sferach. Nowe warunki i reguły działania przedsiębiorstw
związane z procesem transformowania gospodarki wywołały powszechne zainte-
resowanie marketingiem, w tym także z działalności handlowej.
Marketing w tej dziedzinie sprowadza się do stosowania pewnej specyficznej
strategii i polityki postępowania firmy na rynku, gdzie za punkt wyjścia przyjmuje
się potrzeby nabywców. Jest to polityka optymalnego dostosowywania się do
potrzeb i innych zmiennych warunków otoczenia oraz aktywnego wywierania
wpływu na rynek dla osiągnięcia celów firmy.
Zamierzeniem autorek niniejszego podręcznika jest przedstawienie głównych
problemów związanych z rozwojem marketingu w handlu, zwłaszcza z zakresu
organizacji i techniki. Jego celem jest aktualizacja wiedzy, a także pomoc
w rozwijaniu umiejętności przydatnych w działalności marketingowej. W pracy
dominuje podejście reprezentujące punkt widzenia przedsiębiorstwa handlowego.
Praca składa się z ośmiu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawiono przedsiębiorstwo handlowe jako pod-
miot gospodarki rynkowej ze szczególnym uwzględnieniem determinan jego
funkcjonowania.
W rozdziale drugim omówiono problematykę związaną z organizacją działal-
ności przedsiębiorstwa handlowego. Przedstawiono tu uwarunkowania i zasady
organizacji, w tym organizacji marketingu w przedsiębiorstwie.
W rozdziale trzecim zawarto analizę problemów związanych z zarządzaniem.
Zaprezentowano tu współczesne koncepcje i techniki zarządzania, zwłaszcza zaś
merchandisingową koncepcję zarządzania firmą.
Zagadnienia dotyczące zatrudnienia i płac w handlu są omówione w rozdziale
szóstym. Zaprezentowano tam zasady zarządzania personelem wywodzące się
z marketingu partnerskiego i marketingu personalnego, metody i techniki
rekrutacji pracowników oraz formy zatrudniania i płac w handlu.
W rozdziale piątym przedstawiono istotę i przedmiot decyzji marketingowych
w sferze sprzedaży detalicznej towarów, a także psychologiczne podejście do
nabywcy i jego problemów. Wskazano możliwości wykorzystania różnych typolo-
gii nabywców jako nowoczesnego kryterium segmentacji rynku, omówiono też
[ Pobierz całość w formacie PDF ]