[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> 2666Roberto BolanoMUZA 'Bolano stworzył ostateczne zwieńczenie swojej niesłychanej pisarskiej ambicji, ale zarazem wyznaczyłnowe granice tego, co można zawrzeć w formie powieści w naszym coraz bardziej przerażającympost-narodowym świecie. Jonathan Lethem, „New York Times Book Review” Pisząc 2666, Bolanozapewne zdawał sobie sprawę, że umiera. Dlatego warto czytać tę książkę jak testament pisarza, któryzna swoją wartość i wie, co ma do przekazania światu. Ale jako mistrz niedopowiedzenia i otwartychzakończeń nie komunikuje tego wprost. Musimy sami zrozumieć, jaka ukryta logika łączy badaczanieeuklidesowej geometrii, na poły mitycznego niemieckiego pisarza i okrutne morderstwa kobiet napograniczu meksykańsko-amerykańskim. Czworo młodych literaturoznawców: Jean Claude’a Pelletiera (zFrancji), Piera Moriniego (z Włoch), Manuela Espinozę (z Hiszpanii) i Liz Norton (z Anglii) łączy przyjaźńoraz fascynacja dziełem Benna von Archimboldiego, którego literacka sława jest równie wielka jaktajemnica otaczająca jego osobę: należy on do gatunku pisarzy zaginionych, których nikt go nigdy niewidział. Na wieść o tym, że Archimboldi podobno przebywa w Meksyku, krytycy postanawiają wyruszyćna jego poszukiwanie. Tam, w Santa Teresa (zwierciadlane odbicie Ciudad Juarez okrytego niechlubnąsławą „miasta-mordercy kobiet”) dowiadują się o niekończącej się serii okrutnych zabójstw kobiet,gwałconych, torturowanych, których ciała są porzucane następnie na pustyni i miejskich wysypiskach,zbrodni z którymi policja i władze nie mogą albo nie chcą się uporać. To właśnie Santa Teresa, jak równieżpostać zaginionego pisarza są klamrami spinającymi w nierozerwalną całość pięć części powieści, któremogą być czytane jako odrębne historie. W wydanym pośmiertnie 2666, znajdziemy wszystko, conajbardziej charakterystyczne dla Bolano - otwarte zakończenia, niedopowiedzenie, szkatułkowy imeandryczny sposób snucia opowieści, polifoniczną narrację wchłaniającą i mieszająca rozmaite głosy,przeróżne rejestry czasem pozornie niemożliwe do pogodzenia - wszystko, co, cytując Susan Sontag,uczyniło z niego „najważniejszego i najbardziej podziwianego powieściopisarza języka hiszpańskiego jegopokolenia”. Jeden z bohaterów powieści, kupując leki dla córki, wdaje się, jak to bywa u Bolano, w literackądyskusję z aptekarzem, a potem zastanawia się: „Jakiż to smutny paradoks, pomyślał Amalfitano. Jużnawet oświeceni farmaceuci nie mają odwagi sięgnąć po wielkie dzieła, niedoskonałe, gwałtowne, te,które torują drogę w nieznane. Wybierają doskonałe wprawki wielkich mistrzów. Chcą widzieć wielkichmistrzów podczas szermierczych sesji treningowych, ale nie obchodzą ich prawdziwe batalie, gdzie wielcymistrzowie walczą z tym czymś, z tym czymś co przeraża nas wszystkich, tym czymś, co nas paraliżuje ibierze na rogi, i jest krew, i śmiertelne rany, i smród”. 2666 jest właśnie taką właśnie książką – gwałtowną,niedoskonałą, torującą drogę w nieznane, prawdziwą i ostatnią batalią Bolano z tak doniosłymi tematamijak zło i szaleństwo, miłość i śmierć.'This publication is free demo of2666Clickhereto get the full version. DOWNLOAD NOW!
[ Pobierz całość w formacie PDF ]